• Posledná významná bodka za rekonštrukciou školy

• Dnes, 21.10.2022  sme mali možnosť privítať na škole vzácnych hostí. Mala som tú česť, osobne sa poďakovať všetkým, ktorí sa vo významnej miere  v minulom školskom roku podieľali na komplexnej rekonštrukcii  školy, vrátane jej sanácie. Aj touto cestou ešte raz úprimne ďakujem predovšetkým pánovi predsedovi TSK Ing. Jaroslavovi  Baškovi za uvoľnenie nemalých finančných prostriedkov, za jeho snahu a úsilie zveľaďovať školy vo všetkých oblastiach. Pánom Ing. Milanovi  Sedláčkovi a Milanovi Sedláčkovi, konateľom firmy SESTAV s.r.o, ktorá stavbu realizovala. Oceňujem ich profesionalitu, efektívnu komunikáciu s nimi, promptné riešenie nedostatkov a taktiež dodržanie stanovených lehôt. Ďakujem Ing. Milanovi Štrbákovi, ktorý vykonával počas realizácie stavebný dozor. Veľká VĎAKA patrí odboru investícii a vnútornej prevádzky TSK, najmä p. Ing. Martine Briškovej, ktorá v rámci kontrolného dňa neváhala vyjsť aj na strechu školy. Taktiež patrí poďakovanie aj poslancom TSK, - Karolovi  Janasovi, Igorovi  Steinerovi,  Františkovi  Matušíkovi, Viere  Zboranovej,  za ich podporu a spoluprácu. Nedá mi nespomenúť Rudolfa Hodasa a RHGRAFIKA.sk, nášho duálneho partnera, ktorý  ponúkol svoju nezištnú pomoc pri vizualizácii stavby. Jeho návrh ma okamžite ohromil. Navrhol a osadil aj logo školy na budovu, označenie školy, vytvoril koláže fotografií pred a po rekonštrukcii.
            ĎAKUJEM, myslím, že máme byť na čo pyšní. ❤

Katarína Dudrová, riaditeľka školy

• Exkurzia v Kia Slovakia s.r.o.

• Naša odborná exkurzia sa začala ráno 17. októbra 2022 stretnutím 3. D pred školou. Spolu s triednou pani profesorkou Janou Fogácsovou sme navštívili výrobné haly automobilky KIA Slovakia, s. r. o. Nadobudnuté vedomostí z hodín ekonomiky sme si išli upevniť priamo do praxe. Sprievodca nás pri úvodnej prezentácií zahrnul množstvom pútavých informácií napr. o dovoze a spôsobe skladovania materiálov, počte vyrobených áut i rôzne fakty z oblasti personalistiky. Dozvedeli sme sa, že vyrobia 350-tisíc automobilov ročne resp. jedno auto každú minútu. Automobilka KIA sa na Slovensku radí medzi automobilovú veľmoc,  o čom svedčí aj samotná rozloha závodu 166 ha. Tvoria ju 4 výrobné haly, v ktorých sme mali možnosť podrobne a z blízka prezrieť si výrobný proces. Sprievodca nám odborne popísal a ukázal jednotlivé kroky výroby. V lisovni sa plechové zvitky premieňali na dvere, nárazníky či kapotu. Najzaujímavejšou časťou pre mnohých bola práve montážna linka, kde sa do skeletov karosérií montovala prístrojová doska, svetlá, podvozok, motor a ostatné časti automobilu. Celá exkurzia bola pre nás neobyčajným spestrením hodín ekonomiky, prepojenie teórie s praxou a zaujímavou skúsenosťou.
            Martin Bušovský, 3. D

• Výlet na Kráľovu hoľu

• Dňa 17.10.2022 sme sa s našou školou vypravili do hôr na Kráľovu hoľu. Zraz ráno 6:15 bol pre niektorých náročnejší, ale zúčastnili sme sa vo veľkom počte. Cesta bola príjemná a slniečko nám doprialo hrejivé lúče a pekné počasie. Túra bola veľmi príjemná. Každý išiel svojím tempom a na vrchol sme sa úspešne dostali všetci. Výhľad na naše krásne Tatry sme mali rovno pred sebou. Po oddýchnutí na Kráľovej holi učitelia zvolali všetkých na spoločnú fotku. Keď sme boli pripravení na návrat, každý sa vydal veselo na zostup hoľou. Turistický chodník bol strmší, no napriek tomu všetci unaveno ”bežali” k nášmu autobusu, ktorý sme po vyše 6 hodinách opäť konečne zahliadli. Takto sa naša výprava blížila ku koncu. Šťastlivo sme prišli domov a ďakujeme za ďalší super výlet.
            Henrieta Hehejíková, 2.D

• Veľtrh vysokých škôl Gaudeamus

• Na našej škole je už tradíciou, že študenti maturitného ročníka navštevujú veľtrh vysokých škôl. O svoje pocity z veľtrhu sa s nami podelila Kristína Martáková zo 4. C triedy:
            „Študenti 4. ročníka sa dňa 06. 10. 2022 zúčastnili veľtrhu vysokých škôl Gaudeamus v Bratislave. Mali možnosť vidieť vysoké školy zo Slovenska aj zo zahraničia. Každá škola mala svoj stánok a vybraných študentov, ktorí poskytovali informácie o škole z vlastných skúseností. Program bol veľmi pestrý. Viaceré vysoké školy mali prednášky, kde bol priestor aj na otázky. Rozdávali sa aj darčeky v podobe pier, ceruziek, tašiek a informačných letákov. Každý si tu vedel vybrať školu podľa svojich predstáv.“

• Workshop "Reč tela“

• Aj v tomto školskom roku sme radi privítali Ing. Dávida Vrtaňu, PhD. z OZ Mladý podnikavec s ďalším skvelým workshopom.
            Ráno 13. 10. 2022 sme sa zhromaždili v telocvični Obchodnej akadémie, kde sa konal pre žiakov tretích ročníkov workshop "Reč tela". Prednáška bola už od začiatku pútava, dynamická a plná zaujímavých faktov. Vďaka praktickým ukážkam prostredníctvom rôznych videí sme sa presvedčili o tom, že ľudské telo nedokáže klamať. Taktiež sme sa dozvedeli, že spôsob sedenia prezrádza naše pocity a vďaka mimike tváre je jednoduché zistiť, či prejavujeme smútok, radosť alebo prekvapenie. Každé video nás prinútilo zamyslieť sa nad tým, či sa v danej situácií naše telo správa v súlade s tým, čo hovoríme.
            V závere mali možnosť dvaja žiaci, ktorí odpovedali správne na položené otázky, získať odmenu a to knihu Začnite už! Po workshope v minulom roku sme mali veľké očakávania, a tie sa aj naplnili. Ďakujeme Ing. Jane Forgácsovej za sprostredkovanie zaujímavej prednášky, ktorá nám priniesla veľa nových poznatkov z neverbálnej komunikácie. Určite odporúčame aj ostatným triedam zažiť takýto workshop na vlastnej koži.
            Simona Cesnáriková, 3. A

• Obchoďáci opäť v Paríži

• Dňa 23.9.2022 ráno o 10:45 sa zišlo 50 žiakov z OAPB nadšených navštíviť hlavné mesto Francúzska – Paríž. O 11:00 sme už všetci sedeli v autobuse nabalení s ťažkými taškami a dekami na dlhú cestu autobusom. Po niekoľkých hodinách cestovania sme sa zastavili najesť v českej reštaurácií, aby sme nehladovali. Každé tri hodinky pravdaže bola cik- pauza. Na večer, už všetci boli unavení a bolo ťažké si nájsť nejakú dobrú polohu na spanie. Okolo 6:00 bol ranný budíček blízko francúzskej pumpy, kde sme sa prezliekli a umyli si zuby. Hneď zrána sme sa vrhli do múzea Louvre, ktoré vyzeralo ako z rozprávky. Mali sme tu rozchod na pár hodín, aby sme sa pokochali krásnymi obrazmi a sochami. Bola som prekvapená, že Mona Lisa vyzerala naživo 3x menšia, ako som si ju predstavovala. Po x fotkách sme mali ďalší rozchod pri Múzeu moderného umenia na jedlo, pitie alebo nejaký „šoping“. Ak mám pravdu povedať, Paríž mi príde ako mix Budapešti a Prahy s jedným rozdielom – CENY. Všetko je tam drahé!! Po náročných hodinách šopingovania sme sa museli dostať na hotel. Autobusom sme išli celkom krátko, ale ešte pred ubytovaním sme išli do potravín si kúpiť večeru a nejaký snack. Keď sme otvorili izby v hoteli, boli sme prekvapení, aké sú malinké. Ale dobrých ľudí sa veľa zmestí aj na malé miesto, či nie? Veď aj tak sme tam iba 2x spali a chodili po izbách za kamoškami sa porozprávať. Na tretí deň sme ráno o 7. hodine mali raňajky. Môžem vám povedať, že krásne to tam voňalo – ako v pekárni. Mali sme na výber sladké pečivo a kroasanty alebo jogurty a cerálie. Ja som okoštovala ten kroasant a veru musím povedať, že MŇAM. Zasa sme nasadli do autobusu, ktorý nás zaviezol na Montmarte a Sacre Coeur, kde boli blízko trhy, išli sme okolo Víťazného oblúku a konečne na slávnu Eifellovu vežu. Mala 3 poschodia, na prvé a druhé ste mohli ísť aj pešo, a na posledné len výťahom. Výhľad bol naozaj krásny – na celý Paríž. Večer sme šli na loď, aby sme videli rozsvietenú Eifellovku. Bola naozaj krásna – ako taký veľký vianočný stromček. Po dlhom chodení sme si išli ľahnúť na izby. Ďalšie ráno: opäť voňavé a chutné raňajočky a hybaj do DISNEYLANDU, kde bol rozchod. Disneyland je rozdelený na 2 časti a to disneyland a disney štúdiá, kde sú náročnejšie atrakcie. Milovníci starwars si to tam zamilujú. Celkovo to tam bolo veľmi pekné a zábavné, lenže DRAHÉ. Na záver sme prišli k autobusu, kde nás privítali autobusári s uvarenými párkami a chlebíkom na večeru. Ani neviem, ako sme cestovali naspäť, lebo som celú cestu prespala. Na obed posledný deň sme sa zastavali v KFC a okolo 17:00 sme už boli naspäť v Považskej Bystrici. Výlet som si veľmi užila.

Romana Hrebíková, 2.A

Vo Francúzsku to bolo niečo iné, nový zážitok. Mali sme možnosť kochať sa v krásach samotného Paríža. Pamiatky v meste nás očarili svojim majestátnym vzhľadom a pri pohľade na Eiffelovu vežu sme strácali dych. Pohľad z vrchu bol očarujúci, také veľké mesto z tej výšky vyzeralo ako malý svet z lego kociek. Ako čerešnička na torte však bola návšteva Disneylandu, ktorý nám doprial nezabudnuteľné zážitky. Mnoho atrakcií nám vyčarilo úsmev na tvári a aj napriek nepríčetnému počasiu sme si to nesmierne užili. Domov sme si zobrali kopu spomienok, pekných fotiek, ale aj mnoho suvenírov pre rodinu a kamarátov. Celkovo máme z Paríža dobrý pocit. Jediné, čo nám trochu vadilo, bolo zdĺhavé cestovanie. Inak sme s výletom spokojné.

Peťa Škablová, 2.C

V piatok 23.09. 2022 sme sa vybrali na dlhú cestu do Paríža s našimi telocvikármi. Cesta bola fajn, myslím si, že sme si ju moc neužili, nakoľko sme sa moc nevyspali, ale to vôbec nevadí. V sobotu hneď ráno sme navštívili Louvre Museum, kde sme videli mnoho umeleckých diel z celého sveta, a samozrejme obraz Mona Líza. Potom sme mali rozchod, kde sme mohli navštíviť Parížske reštaurácie a obchody a večer sme šli na hotel sa zabaviť – teda vyspať. V nedeľu sme boli opäť celý deň na nohách, navštívili sme mnoho pamiatok, ako napríklad Invalidovňu, kde sa nachádza Napoleonova hrobka. Navštívili sme aj Eiffelovu vežu, ktorá je vysoká 324 metrov a je z nej krásny výhľad na celý Paríž. Večer sme sa plavili loďou po rieke Seina a mohli sme vidieť Katedrálu Notre-Dame a osvetlenú Eiffelovu vežu. V pondelok sme sa hneď ráno vybrali do Disneylandu, kde sme strávili celý deň. Bolo tam mnoho skvelých atrakcií, ktoré sme si naplno užili! Zažili sme úžasný ohňostroj, ktorý nás všetkých ohromil. Večer v autobuse nás čakala vynikajúca večera - párky s chlebom, ktoré sme si po náročnom dni vychutnali. No, a nakoniec nás čakala dlhá cesta naspäť na Slovensko, ktorú sme skoro celú prespali. Užili sme si výlet najviac ako sa len dalo, ak sa bude niečo podobné konať, rátajte s nami! Ďakujeme!

Laura Ďuďáková, 3.C

• Ako proti nenávistným prejavom

• Žiaci 1. C sa dňa 14.10.2022 v Považskom osvetovom stredisku zúčastnili prednášky „Nenávistné prejavy?!“, ktorá im priniesla prehľad v tom, ako sú definované. Lektor Ing. Viktor Šoltés, PhD zo Žilinskej univerzity ukázal na cesty ich nahlasovania a zároveň ponúkol aj možnosti, ako voči nim postupovať. Vzdelávacie podujatie pomohlo žiakom, ako reagovať alebo nereagovať na nenávistné prejavy, ktoré častokrát vidíme na internete, alebo sa s nimi stretávame v živote.

• ErasmusDays na OA

• Podobne ako minulý rok, aj tento rok sa študenti Obchodnej akadémie v Považskej Bystrici zapojili do aktivít v rámci ErasmusDays na Slovensku.
            Zelený Erasmus+
            Keďže si vážime svoje životné prostredie, zorganizovali sme čistenie a upratovanie okolia školy. Študenti 1.ročníkov sa zapojili do akcie za čisté mesto, pomohli vyčistiť a upraviť verejné priestory nášho mesta.
            Erasmus+ Kvapka krvi
            Ing. Peter Kostelanský inicioval návštevu nemocnice, kde študenti 3. a 4.ročníkov dobrovoľne darovali krv všetkým, ktorí ju potrebujú a s darcovstvom chcú pokračovať i v budúcnosti.
            Erasmus+ príbehy
            V auguste 2022 sme úspešne ukončili medzinárodný projekt Erasmus+ pod názvom Start Up International. Študenti zapojení do projektu sa podelili so svojimi skúsenosťami a zážitkami v triedach svojich spolužiakov, čím ich motivovali v pokračovaní ďalšej medzinárodnej spolupráce, ktorá začne v januári 2023.
            #erasmusdays #erasmusdaysSK #erasmusplusSK

• Deň nezábudiek

• Štvrtok 6. októbra 2022 sa niesol v duchu charitatívnej akcie za duševné zdravie, známej skôr pod názvom deň nezábudiek. Liga za duševné zdravie už od svojho vzniku realizuje zbierky v uliciach slovenských miest. Samozrejme zbierka nemohla obísť ani ulice Považskej Bystrice. Študenti 3. D sa taktiež dobrovoľne zapojili to tejto akcie a vyrazili do ulíc našeho mesta. Každý študent mal pridelenú oblasť mesta, na ktorú sa zameriaval. Snažil sa osloviť čo najviac okoloidúcich a zároveň ich upozorniť na dôležitosť ochrany duševného zdravia. Darcovia za dobrovoľný príspevok do pokladničiek mohli získať modrú nezábudku, ktorá symbolizovala krehkosť ľudskej duše. Celá akcia sa niesla v príjemnom duchu pomoci druhým. Veríme, že vyzbierané finančné prostriedky pomôžu správnej veci.
            Martin Bušovský, 3. D

• Deň otvorených dverí TSK

• Dňa 10. 10. 2022 sa trieda 3. C s triednou učiteľkou Ing. Miroslavou Sečíkovou a Ing. Annou Klabníkovou zúčastnila  Dňa otvorených dverí Trenčianskeho samosprávneho kraja. Slávnostné otvorenie sa konalo o 9.00 h príhovorom Ing. Jaroslava Bašku, predseduom TSK. Otvorenie bolo sprevádzané ukážkou Freestyle futbalu a odovzdaním AEC defibrilátorov Slovenskej pátracej službe. O 10.00 h  sme si v kongresovej sále vypočuli zaujímavé prednášky týkajúce sa projektu Zelená Župa. Ako napríklad Mladí reportéri, krajská ekoporadňa a ekomapa, v ktorej možno nájsť bezobalové a vegánske obchody, náučné chodníky, chránené územia, rôzne eko služby a mnoho ďalších zaujímavých vecí z oblasti ekológie v Trenčianskom kraji. Počas celého dňa sa konali rôzne aktivity, do ktorých sme sa zapojili aj my. V Zelenom kútiku sme mohli ochutnať med od Včelárskeho ekologického spolku Slovenska, v tvorivých dielňach si pozrieť ukážku výroby papierových produktov z celulózy. Pozrieť si módnu prehliadku ŠUP Trenčín, výstavu retrohračiek a motocyklov Vlastivedného múzea Považská Bystrica a vypočuť si prednášky na témy Plán udržateľnej mobility TSK, cyklodoprava a iné. Odniesli sme si poznatky z oblasti ekológie a informácie o činnostiach TSK.
            Andrea Lukáčová, 3. C

• Exkurzia v Štátnom archíve

• V dňoch 03. – 05. 10. 2022 sa žiaci 3. ročníka zúčastnili pod vedením vyučujúcich predmetu PEJ exkurzie v Štátnom archíve v Považskej Bystrici. Pracovisko vykonáva predarchívnu starostlivosť a preberá archívne dokumenty od pôvodcov alebo vlastníkov, vedie ich evidenciu, ochraňuje a sprístupňuje archívne dokumenty z okresov Ilava, Považská Bystrica a Púchov.
            Mgr. Hollá nás informovala:
            - o zákone č. 395/2002 Z. z., ktorý upravuje organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku archívov a registratúr, organizáciu archívov, ako aj práva a povinnosti pôvodcu registratúry,
            - o vyhláške MV SR č. 628/2002 Z. z., ktorá podrobnejšie upravuje najmä oblasť hodnotenia a vyraďovania registratúrnych záznamov a archívnych dokumentov.
            Dozvedeli sme sa veľa nových informácií, napr. ako sa uchovávajú historické písomnosti, aké prísne sú podmienky na ich úschovu, že sa ukladajú do špeciálnych krabíc vyrobených z ekologického materiálu, aj že matriky boli písané v starej maďarčine.
            Mali sme dokonca možnosť vidieť staré písomnosti z 19. storočia. Na jednej z nich bol originálny podpis Márie Terézie.
            Nazrieť do časti archívu a byť obklopení regálmi plnými rôznych dokumentov, bolo pre nás všetkých zážitkom. Sme radi, že sme mali príležitosť vidieť kúsok histórie na vlastné oči.
            S. Cesnáriková, S. Kalusová, N. Brezničanová, 3. A

• Európsky deň jazykov 2022

•      Cieľom Európskeho dňa jazykov je uvedomiť si význam a dôležitosť učenia sa jazykov a podporiť rozvoj viacjazyčnosti a kultúrnej rozmanitosti.
                  Na našej škole prebiehal tento projekt v týždni od 26. 9. do 29. 9. 2022, počas ktorého sme splnili náš vytýčený cieľ a spoločne sme učitelia aj žiaci dokázali, že jazyky sa dajú učiť aj hravou formou cez povzbudzovanie a rozvíjanie komunikačných zručností v zábavnom a nestresujúcom kontexte.
                  Naši učitelia si pre žiakov pripravili množstvo zaujímavých aktivít, napr. jazykový rodostrom – žiaci pracovali v skupinách a vytvorili si rodostrom slovanských, germánskych, románskych, keltských a baltských jazykov, interaktívne kvízy na rozlíšenie jazykov, najdlhšie slová v cudzích jazykoch, jazykové hry na slovnú zásobu, spoločenské hry. Na plagátoch, ktoré si vytvorili sami, vyjadrili svoje názory na otázku Prečo je dôležité učiť sa cudzí jazyk?
                 V rámci aktivity Kde som? sme cestovali po európskych mestách. Na základe nápisov na uliciach žiaci identifikovali, v ktorej krajine sa nachádzajú. Cez prezentáciu sme absolvovali cestu po európskych krajinách, ktoré si žiaci vybrali na základe jazykov, ktoré sa učia alebo ovládajú. O každej krajine si žiaci pripravili základné informácie, dôležité výrazy, stereotypy a zaujímavosti.
                 Žiaci počas týchto niekoľkých dní dokázali, že majú k jazykom pozitívny vzťah a uvedomujú si ich význam, čoho dôkazom bola aktivita žiakov na hodinách.
                  Európsky deň jazykov vyhodnotili žiaci aj učitelia slovenského, anglického, nemeckého a ruského jazyka ako skvelý, zábavný a poučný. Veľký prínos vidíme najmä v tom, že sme si všetci uvedomili, aký veľký význam má výučba jazykov v dnešnej dobe a to, že učiť sa slovenský a cudzí jazyk sa dá aj inak, a to zábavnejšie a s úsmevom na tvári. Ďalší rok si ho určite zopakujeme znova.
                  My učitelia veríme, že takýmto spôsobom sa nám podarilo naďalej udržať záujem našich žiakov o cudzie jazyky.

PaedDr. L. Slaziníková

• Komenského inštitút po druhé...

• Nesmierne ma teší, že po mojom absolvovaní ročného programu vzdelávania pre učiteľov základných a stredných škôl v rámci Komenského inštitútu mala tú česť byť vybraná do tohto vynikajúceho programu učiteľka odborných predmetov Ing. Miriam Lidajová. V priebehu tohto školského roku bude pracovať so svojou mentorkou na projekte s názvom Škola finančnej gramotnosti - Veľkí malým. Zámerom tohto projektu je priblížiť žiakom základných škôl základy finančnej gramotnosti sprostredkované hravou a pútavou formou našimi študentmi. Miriam blahoželám a v dobrom závidím. Komenského inštitút totiž ponúka zanieteným učiteľom množstvo inšpirácie, formovanie profesijnych zručností v každom smere.
            Miriam, držím Ti palce a môžeš počítať s mojou 100% podporou.
            Katarína Dudrová, riaditeľka školy

• Prváci v Považskej knižnici

• Knižnica je miesto, kde to „žije“ knihami. Tak ako po iné roky i v tento školský rok sme sa rozhodli spestriť študentom prvého ročníka výchovno-vzdelávací proces prostredníctvom návštevy Považskej knižnice v Považskej Bystrici.  Exkurzia priniesla študentom množstvo nových a zaujímavých poznatkov. Študenti mali možnosť zoznámiť sa s priestormi knižnice, jej fondom, usporiadaním a katalógom. Pracovníčky knižnice ich oboznámili s pravidlami vypožičiavania kníh a službami, ktoré táto knižnica ponúka. Taktiež si vypočuli výbornú prednášku o knižnično-informačných systémoch a prakticky si vyskúšali vytvoriť z knihy bibliografický záznam. Návšteva knižnice bola pre študentov veľmi prínosná a hodnotná. Dúfame, že podnietila ich záujem o literárne umenie a stanú sa vernými čitateľmi Považskej knižnice v Považskej Bystrici.
            Vyučujúce slovenského jazyka

• Biela pastelka

•     Vedeli ste, že jeden deň v roku, sa dá pomôcť ľudom so zrakovým postihnutím? Tento deň sa nazýva Biela pastelka a svojim dobrým skutkom môžete prispieť dobrovoľnou čiastkou pre ľudí s týmto postihnutím. Rozhodli sme sa aj my pomôcť a aktívne sa zapojiť do charitatívnej akcie. Rozdelili sme sa do dvoch skupín, obliekli biele tričká a vyrazili do „terénu“. Najskôr sme navštívili triedy a kabinety našej školy. Úspešne sa nám podarilo vyzbierať malú finančnú čiastku ako od študentov tak aj od učiteľov. Následne sme sa vybrali do mesta. Ľudia boli rôznych pováh. Niektorí nás ignorovali, ale predsa len bolo  viacej takých, ktorí nám prispeli. Celkovú čiastku sme následne spočítali. Vyzbierali sme 140,- €. Ďakujeme! Prispievať však môžeme v priebehu celého roku, napríklad zaslaním sms na skrátené číslo 820 s ľubovoľným textom v hodnote 2,-  € v sieti všetkých operátorov.
            Vanesa Masaryková a Sabína Matušíková, 3. D

• Dejepisná exkurzia v archíve

• V poslednom septembrovom týždni sa žiaci prvého ročníka v rámci vyučovania dejepisu zúčastnili exkurzie do Štátneho archívu v Považskej Bystrici. Dostali praktickú informáciu o postupe získavania informácií pri hľadaní údajov či už k svojmu rodokmeňu alebo majetkovému a dedičskému oprávneniu. Mali možnosť vidieť, že  súčasné majetkové listiny a tie, ktoré boli vydávané v minulosti, majú rovnakú  štruktúru – uvádza sa v nich kto komu a čo dáva. Aj keď archívny fond pracoviska zahrňuje písomnosti z okresov Považská Bystrica, Púchov a Ilava najmä konca 19. storočia a 20. storočia, môže sa pochváliť aj staršími exemplármi. Pracovníčka archívu, Mgr. Helena Hollá, žiakom ukázala vzácne listiny  týkajúce sa Lednice, Domaniže, Považskej Bystrice a Ilavy. Žiaci obdivovali krásne písmo a úpravu textu na pergamenoch. Pozrite si fotogalériu.

• Účelové cvičenie 2. ročník

• Dňa 16. 09. 2022 sa žiaci 2. ročníka zúčastnili na účelovom cvičení. Hneď ako sme vošli do telocvične bol uvítací nástup a my sme uvideli štyri stanoviská. Pri prvom bol pán profesor Židzik s jeho vzduchovkami. Poučil nás, čo môžeme a čo nemôžeme robiť so zbraňou. Ako máme správne mieriť a podobne. Všetko sme si aj vyskúšali. Ďalšie stanovisko mali na starosti pani profesorky pani Kerepecká a pani Mináriková. U nich bola prvá pomoc na prvom mieste. Okrem iného sme si dávali na krk ochranný golier a  učili sme sa dávať masáž srdca.  Na treťom stanovisku nás privítala pani profesorka Lidajová s liečivými stromami a ďalšími zaujímavými pomôckami. Naučili sme sa ako pripraviť jedlo v prírode, alebo ako si uvoľniť svoju dušu prostredníctvom kariet sebelásky. Všetko zakončil pán profesor Kostelanský, ktorý nás naučil správne viazať uzly, poučil nás ako prežiť v prírode a mnoho iných vecí. V mene celého 2. ročníka by som chcela poďakovať učiteľom za výborné účelové cvičenie.
            Henrieta Hehejíková, 2. D

• Kontakty

• Obchodná akadémia
      • +421 42 432 38 42 (sekretariát) +421 42 432 38 63 (zástupkyne) +421 42 432 22 35 (spojovateľka) 0901 918 482 (riaditeľka školy: PhDr. Katarína Dudrová)
      • Jesenského 259/6 017 44 Považská Bystrica Slovakia
      • 00162086
      • 2020712309
      • E-mail učiteľov: meno.priezvisko@oapb.sk (bez diakritiky)